En liten författardebut: om radio och indiepop

I helgen som passerade inledde Studentradion 98.9 i Uppsala sin jubileumsvecka för att fira 30 år som radiostation. En hel temadag hade arrangerats där Annika Lantz livesände sin Lantzkamp, och det blev även ett hetsigt panelsamtal om radions framtid och digitalisering. Det verkar inte lätt alla gånger. Jubileet uppmärksammas också genom att en ny, fin pocketbok släpptes i lördags. Den går igenom de gångna 30 åren, hur och varför stationen startades, och hur musik- och radioklimatet såg ut både då och har utvecklas efteråt. På temadagens eftermiddag blev det författarsamtal där publiken fick ställa frågor.

Jag är oerhört stolt över att själv få medverka i denna bok, med en intervju av Annika Lantz och ett kapitel om musikens roll och utveckling på stationen genom åren. Hur vissa fantaster verkar ha varit svältfödda på sin musik, därför startade en egen radiosatsning när lagen så tillät, och hur allt så småningom gick från kommersiellt till härligt alternativt. Men också hur de tidiga sändarna hoppades påverka resten av etern när det gällde privat radio. Fördjupat hopp om bättring väcktes efter att regeringen Bildt klubbat igenom radiorevolutionen 1993, som öppnade fältet för privata storsatsningar men också spekulation och profitintressen. Idag fick flera gamla pionjärer på 98.9 halvbittert konstatera att samma likriktning de velat röra sig bort från ännu en gång definierar majoriteten av alla stationer.

Boken kanske därför kan ses som ett lokalt exempel från en radioutveckling i hela landet. Samt ett stycke svensk musikhistoria om indiepopens framväxt och stora betydelse – att det var om just detta jag nu fått debutera som författare känns helrätt.

 

IMG_4633

Comments are Disabled